زنده برای خاطره، مرده برای آرزو… | برترین عناوین کمپانی KONAMI

x
سایت دانی بلاگ در ساماندهی ثبت شده است در صورت مشاهده تخلف نویسندگان لطفا به ما گزارش دهید danialbt@yahoo.com
منتظر امام دوازدهم (عج) هستیم [اللهم عجل لولیک الفرج]

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

زنده برای خاطره، مرده برای آرزو… | برترین عناوین کمپانی KONAMI


زنده برای خاطره، مرده برای آرزو… | برترین عناوین کمپانی KONAMI

کو نامی؟ کو نشانی؟ کو بذر امیدی؟ کو صبح سپیدی؟ کو نامی؟… نگارش سری مقالات “برترین بازی های کمپانی های بزرگ دنیا” واقعا به طوری که خودم هم فکرش را نمی کردم برایم سخت و ناراحت کننده بود مخصوصا در مورد قسمت کپکام (که هفته قبل تقدیم حضورتان گردید) و کمپانی که امروز قصد دارم در مورد برترین بازی های آن بنویسم، یعنی شرکت KONAMI که حال و روزش در حال حاضر از کپکام وخیم تر است و “خدا لعنت کرده” دارد متال گیر زامبی می سازد!! نمی دانم چه بر سر این ها می آید که چنین راه و روش قدیمی خود را گم کرده اند و این طور گند بالا می آورند. هفته قبل و در مورد عناوین کپکام در نسل های پنج و شش هم خدمت شما عرض کردم و اکنون در خصوص شرکت کونامی هم باید بگویم که زمانی علامت و آرم زیبایش ابهتی داشت مانند علامت کپکام که مهر تایید بر خرید بازی و ضمانتی بر کیفیت آن بود و بازی که علامت کونامی را داشت یعنی به وضوح داشت می گفت من را بازی نکنی بدجور پشیمان می شوی. نمودار پیشرفت کونامی با سیر صعودی زیادی در طول سال ها بالا رفت و بالا رفت و بالا رفت تا به پیک و اوج قله رسید و سپس با سرعتی چند برابر بیشتر از روندی که سال ها اعتبار کسب کرده بود و شاهکار ساخته بود، به سمت نابودی روانه شد و سیر نزولی نمودارش را با شیبی خیلی خیلی تند آغاز کرد و در سال های اخیر با تصمیماتش تبدیل به یک کمپانی بدنام و بی کیفیت با مدیرانی نالایق شده است که انگار دیگر کسی امیدی به آن ندارد. یک سری متال گیر باقی مانده بود که آن هم با رفتن کوجیما کارش تمام است و دارد درگیر زامبی ها و آخر الزمان می شود که دقیقا مثل یک فحش ناموسی به طرفداران دوآتشه و علاقمندان قدیمی و پرتعداد این سری است. کونامی همه پل های پشت سرش را خراب کرد. سایلنت هیل را به ویرانی برد. Contra دیگر انگار وجود ندارد. متال گیر را هم که خدمتتان عرض کردم. تازه همه اینها به کنار. گیریم اصلا نمی خواهی بازی های قدیمی را دوباره احیا کنی و نسخه های جدیدشان را بسازی. خب لعنتی لااقل یک آی پی جدید و زیبا معرفی کن و بساز تا دوباره نامت به نیکی سر زبان ها بیافتد، اما دریغ از ذره ای فهم… دریغ از ذره ای توجه به احساسات و بازخوردهای مخاطبان و طرفداران…

یک زمانی این علامت خیلی خفن بود… الان هم خفنه منتها از آخر!!! متال گیر زامبی؟!!!!!

مطلب امروز داغ دل خیلی ها را تازه خواهد کرد و اول از همه هم داغ دل خودم را در لحظه لحظه ای که این مطلب را می نوشتم تازه کرد و دلم را خون کرد که یک شرکت چه بوده و چه شده است. واقعا همین نام و تیتر مطلب خودش خلاصه ای از سرنوشت کونامی است. کمپانی که کلی خاطرات خوب از آن داریم ولی هیچ آرزویی برای آینده با این شرکت نداریم و انگار خودشان هم آروزیی ندارند. برای خاطرات زنده اند و برای آرزوها مرده…

در این مطلب قصد داریم تا به ۱۲ عدد از برترین بازی های ساخته و منتشر شده توسط کمپانی KONAMI در تاریخ بازی های رایانه ای اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم. عناوینی که هر کدام برای ما خاطرات زیادی را رقم زده اند و بسیار محبوب هستند. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید.  مهمترین و اساسی ترین نکته در مورد این مطلب آن است که توجه داشته باشید که در این مطلب بازی هایی قرار گرفته اند که وظیفه ساخت آن را نیز خود شرکت KONAMI و زیرشاخه های آن بر عهده داشتند و در واقع سازنده و ناشر بازی خود این کمپانی بزرگ است نه فقط عناوینی که این شرکت غول پیکر نشر آن ها را برعهده داشته است. قاعدتا وقتی می گوییم برترین بازی های KONAMI یعنی برترین بازی هایی که این شرکت برای ما به ارمغان آورده است نه بازی هایی که این شرکت به دست ما رسانده است! همچنین توجه داشته باشید که از هر فرنچایز سعی شده است تا بهترین نسخه آن از لحاظ موفقیت و متا و فروش و اقبال جهانی در این مطلب قرار بگیرد و شاهد دو بازی از یک فرنچایز مشترک نخواهید بود.

حیف از این همه فرنچایز قدرتمند و خاطره انگیز که دست مدیران نالایق کونامی افتاده اند…

همچنین دوستان توجه کنند که این مطلب در مورد “با ارزش ترین و مهم ترین و بهترین فرنچایزهای KONAMI” نیست که بخواهید بگویید چرا فلان بازی اول نیست و …. بلکه این مطلب در مورد “۱۲ تک عنوان قدرتمند و برتر این شرکت فارغ از وضعیت فرنچایزشان” است که به این موضوع توجه داشته باشید. این سه نکته که خدمت شما عرض کردم مهم ترین مواردی بود که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید تا نظراتی عجیب و غریب را شاهد نباشیم. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “بازی های برتر شرکت KONAMI” به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین لازم به ذکر است که رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی یک بازی خیلی خیلی معمولی کونامی را بیاورد و در جایگاه اول لیست برترین بازی تاریخ شرکت KONAMI قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد.

یعنی همچین حس عاشقانه ای داریم این روزها نسبت به کونامی!!

البته ما در این مطلب سعی کرده ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان دنیا در مورد فوق العاده بودن آن ها برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به برترین عناوین شرکت KONAMI، با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین بازی برتر این کمپانی است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. نکته بعدی این که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “برترین عناوین شرکت KONAMI” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۱۲ – Dance Dance Revolution

Dance Dance Revolution

سازنده:  KONAMI

ناشر: Konami, Nintendo, Disney, Keen, Betson

ژانر:  Music, Exercise

پلتفرم مقصد: Arcade

سال انتشار:  ۱۹۹۸

امتیاز متا: ندارد

سری عناوین زیبای Dance Dance Revolution به عنوان یکی از فرنچایزهای پیشگام در سبک ریتم و رقص در تاریخ بازی های رایانه ای به حساب می آیند و کونامی در زمانی که هنوز عناوینی در این سبک آن چنان وجود نداشتند و شناخته شده نبودند، با Dance Dance Revolution موفقیت بزرگی کسب کرد و این ژانر را بیشتر به دنیای بازی های رایانه ای معرفی کرد و در سال های بعد باعث خلق بازی های زیادی با الهام گرفتن از این عنوان موفق شد که به دنیا نشان داد سبک ریتم و رقص نیز می تواند طرفداران زیادی داشته باشد و از هر نظر موفقیت کسب کند. جا دارد تا در ابتدا مقداری در مورد بازی Dance Dance Revolution با شما عزیزان صحبت کرده و اطلاعاتی از این عنوان را در اختیارتان قرار دهیم. عنوان به یادماندنی و سراسر هیجان Dance Dance Revolution توسط KONAMI در سبک Music, Exercise ساخته شد و در سال ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ توسط کمپانی های Konami, Nintendo, Disney و Keen, Betson برای دستگاه های Arcade در مناطق مختلف دنیا منتشر گردید. Dance Dance Revolution پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای بسیار بسیار مثبت و فوق العاده ای را به خاطر اصالت و خلاقیت بازی و قدرتمند بودن گیم پلی آن به عنوان یک بازی برای دستگاه های آرکید، از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت KONAMI شود. Dance Dance Revolution که تحت نام های DDR و Dancing Stage نیز شناخته می شود در سال ۱۹۹۸ در ژاپن به عنوان بخشی از سری Bemani معرفی و عرضه گردید و در سال ۱۹۹۹ نیز در اروپا و آمریکا منتشر شد.

یعنی حرفه ای طور !!!!

در بازی شما بایستی روی یک پلتفرم یا صفحه رقص بایستید و با پا بر روی فلش های جهت دار رنگی که ظاهر می شوند به طور مداوم و صحیح ضربه بزنید تا با ریتم آهنگ هماهنگ باشید و رقص نیز صحیح از آب دربیاید. در پایان شما بر اساس این که چقدر درست بر روی این فلش ها ضربه زده اید توسط بازی مورد قضاوت قرار گرفته و امتیاز می گیرید که اگر امتیاز مورد نظر بازی را کسب کرده باشید می توانید از مرحله عبور کرده و موزیک های بیشتری را برای رقصیدن و پیشروی در بازی انتخاب نمایید.  سری عناوین DDR باعث الهام گرفتن بازی های زیادی در این ژانر شدند که از آنها می توان به  Pump It Up از Andamiro و In the Groove از Roxor اشاره کرد. جدیدترین عنوان این فرنچایز در سال ۲۰۱۶ با نام  Dance Dance Revolution A برای دستگاه های آرکید منتشر گردید. در نهایت باید گفت بدون شک بازی زیبای Dance Dance Revolution با سبک و ژانر خاص خود آن هم در زمانی که عناوین ریتم و رقص زیاد شناخته شده نبودند، جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی یوبیسافت ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی KONAMI” در جایگاه دوازدهم قرار می گیرد.

۱۱ – Gradius III

Gradius III

سازنده: KONAMI

ناشر:  KONAMI

ژانر:  Scrolling shooter

پلتفرم مقصد: (Arcade, Super Nintendo, PlayStation 2, PlayStation Portable, Virtual Console (Wii

سال انتشار:  ۱۹۸۹

امتیاز متا: ندارد

در این جایگاه صحبت از یک بازی از دهه هشتاد است، به مانند چند عنوان دیگر این لیست که در ادامه خواهید دید و این بسیار دردناک است که هنوز بازی های دهه هشتاد یک کمپانی برترین های آن باشند. این بار صحبت از یک بازی زیبا و خیلی قدیمی به نام Gradius III است. بگذارید تا بیشتر در مورد این بازی توضیح دهیم تا خیلی از شما که قطعا تاکنون نام آن را هم نشنیده اید، بیشتر با این بازی آشنا شوید و بدانید که کونامی در چنین سبک ها و ژانرهایی هم بازی می ساخته است. عنوان زیبا و به یادماندنی Gradius III توسط KONAMI در سبک Scrolling shooter ساخته شد و در سال ۱۹۸۹ و سپس در طول سال های بعد، توسط این کمپانی برای پلتفرم های Arcade, Super Nintendo, PlayStation 2, PlayStation Portable و (Virtual Console (Wii منتشر گردید. Gradius III پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت KONAMI شود. این بازی دارای امتیاز متا نیست اما نمراتی مانند ۴٫۸ از ۵ را از سایت Emuparadise و امتیاز ۷/۱۰ را از گیم اسپات دریافت نموده است. این عنوان که سومین نسخه اصلی در سری Gradius محسوب می شود، در ابتدا و سال ۱۹۸۹ یک بازی  تنها برای دستگاه های آرکید بود و سپس در سال ۱۹۹۰ برای SNES در ژاپن پورت شد و نسخه آمریکای شمالی آن نیز به عنوان یک لانچ تایتل برای عرضه SNES در آمریکا منتشر گردید.

چقدر از این سبک بازی ها زیاد بود…یادش بخیر… باید از بین سیل گلوله ها جاخالی می دادیم

لازم به ذکر است که این بازی به عنوان یک جایزه و بازی اضافی در عنوان Gradius IV برای پلی استیشن ۲ (به صورت ۲ در ۱) یعنی Gradius III & IV و به همین شکل در نسخه  PlayStation Portable با نام Gradius Collection نیز قرار داده شده بود. شما در بازی دوباره در نقش خلبان Vic Viper starfighter باز می گشتید تا با مجرمین و دشمنان امپراطوری  Bacterion مبارزه نمایید. Gradius III در مجموع دارای ۱۰ مرحله مختلف بود که مرحله چهارم آن چیزی مانند مرحله جایزه یا bonus level بود. در این مرحله بازیباز کنترل Vic Viper را بر خلاف مراحل اصلی بازی، از نمای سوم شخص به دست می گرفت و باید از برخورد با دیواره ها ممانعت به عمل می آورد. این مرحله خالی از دشمن بود و انواع ارتقاها و آیتم ها به صورت شناور و معلق در طول مرحله وجود داشتند که می توانستید رایگان آن ها را بردارید. همچنین دو مرحله مخفی در بازی وجود داشت که بر اساس بخش های ابتدایی بازی های  Gradius و Salamander بود. در بازی همان سلاح ها و دشمنان و طراحی مراحل خاص و آشنای سری که به نوعی امضای این فرنچایز بودند، به چشم می خورد و المان های گیم پلی یکسانی را با نسخه های قبلی در این بازی شاهد بودیم اما می توان گفت به نوعی نسخه سوم، بازی بهبود یافته و تکمیل شده ای است برای عناوین قبلی و بهترین بازی این سری نیز به حساب می آید. بی شک عنوان Gradius III جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی کونامی ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی KONAMI” در جایگاه یازدهم قرار می گیرد.

۱۰ – Zone of the Enders: The 2nd Runner

Zone of the Enders: The 2nd Runner

سازنده:  KONAMI  Japan – (نسخه های Cygames (PS4/Windows

ناشر:  KONAMI

ژانر:  Third-person shooter

پلتفرم مقصد: PlayStation 2, Microsoft Windows, PlayStation 4 (لازم به ذکر است که نسخه های پلی استیشن ۴ و رایانه های شخصی قرار است در سال ۲۰۱۸ به صورت بازسازی شده و بهبود یافته و با پشتیبانی از واقعیت مجازی منتشر شوند) – PlayStation 3 و Xbox 360 (در قالب نسخه HD Collection)

سال انتشار:  ۲۰۰۳

امتیاز متا: ۸۲/۱۰۰

خیلی از بازیبازان نام آقای هیدئو کوجیما را تنها با متال گیر می شناسند و بس. در واقع این گونه شده است که انگار وقتی می گوییم کوجیما یعنی داریم از متال گیر حرف می زنیم و برعکس. درست است که نام هیدئو کوجیما و سری شاهکار متال گیر به شدت به هم گره خورده اند اما عناوینی دیگر هم وجود دارند که نام این بازیساز بزرگ را در قامت سازنده خود می بینند و این استاد بزرگ بازیسازی، ساخت آن ها را بر عهده داشته است که البته به اندازه متال گیر مشهور و محبوب نشده اند اما بازی های زیبایی در بین آن ها به چشم می خورد. مشهور ترین سری عناوینی که کوجیما غیر از متال گیر در ساخت آنها نقش داشته است و البته خالق آن بوده است سری Zone of the Enders است که تا به امروز ۳ نسخه از آن منتشر شده است و البته نسخه HD شامل دو بازی Zone of the Enders و Zone of the Enders: The 2nd Runner نیز برای نسل هفتم و کنسول های ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ منتشر گردید که بهبودهایی را در بخش صوتی و تصویری و همچنین پشتیبانی از تروفی و اچیومنت به خود دیده بود. سری عناوین اقای کوجیما همیشه خاص هستند و خاص بودن این بازی ها به نوعی امضای این بازیساز محسوب می شود که عناوینش با این که تحت نام یک ژانر مشخص ظبقه بندی می شوند ولی با قالب های دقیق آن سبک تفاوت هایی دارند و همین باعث بی نظیر بودن آن ها می شود. حالا می خواد متال گیر باشد یا Zone of the Enders و یا بازی Death stranding که هنوز نیامده مشخص است که یک عنوان بی نهایت خاص و بی مشابه است. سری Zone of the Enders نیز همین حالت را دارند و با این که تحت نام شوتر سوم شخص طبقه بندی می شوند ولی با بازی های روتین این ژانر متفاوت هستند و خصوصیاتی منحصر به فرد دارند. اولین نسخه این سری با نام Zone of the Enders در سال ۲۰۰۱ منتشر گردید و توانست نسبتا موفق عمل کند. سپس یک نسخه اسپین آف که داستانی فرعی را روایت می کرد با نام Zone of the Enders: The Fist of Mars در همان سال عرضه گردیدو تقریبا مانند بازی اول عمل کرد.

عناوینی که کارگردانشان کوجیمای بزرگ باشد هم خاص هستند و هم زیبا

 نسخه بعدی که دو سال بعد با نام Zone of the Enders: The 2nd Runner عرضه گردید به نوعی این فرنچایز را به اوج رساند و یکی بازی فوق العاده زیبا و جذاب که بهترین نسخه در این سری نیز محسوب می شود را در اختیار بازیبازان قرار داد. بد نیست تا در مورد این عنوان اطلاعات بیشتری را برای شما عزیزان ارائه کنیم. بازی زیبای Zone of the Enders: The 2nd Runner توسط KONAMI در سبک Third-person shooter ساخته شد و ابتدا در سال ۲۰۰۳ توسط همین شرکت انحصارا برای پلی استیشن ۲ منتشر شد و سپس در سال ۲۰۱۲ و در قالب نسخه HD Collection برای PlayStation 3 و Xbox 360 هم منتشر گردید. نسخه های پلی استیشن ۴ و رایانه های شخصی این بازی که توسط  Cygames در حال ساخت هستند نیز قرار است در سال ۲۰۱۸ به صورت بازسازی شده و بهبود یافته و با پشتیبانی از واقعیت مجازی منتشر شوند. Zone of the Enders: The 2nd Runner پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت کرد. این عنوان امتیازتی مانند ۸٫۶/۱۰ و ۸٫۵/۱۰ از آی جی ان و گیم اسپات و متای ۸۲/۱۰۰ را دریافت نمود تا نهایتا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت KONAMI شود. در این نسخه شاهد ماجرای خلبان جدیدی به نام Dingo Egret بودیم که Orbital Frame با نام Jehuty (که در نسخه اول Leo Stenbuck خلبان آن بود) را در قمر کالیستو دو سال بعد از اتفاقات نسخه اول پیدا می کند و راهی superweapon Aumaan می شود تا کلنل Nohman از ارتش BAHRAM را شکست دهد که خواهر Jehuty یعنی Anubis را خلبانی می کند. بازی نبردهای بسیار جذاب و لذت بخش و سریعی داشت که بازیبازان علاقمند به عناوین فضایی و شوتر سوم شخص با المان های کنترل ربات ها و …. را بسیار راضی کرده و یک عنوان خاص در این سبک را در اختیار طرفداران قرار می داد. نهایتا باید گفت عنوان جذاب Zone of the Enders: The 2nd Runner، جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی کونامی و آقای هیدئو کوجیما ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی KONAMI” در جایگاه دهم قرار می گیرد.

۹ – Frogger

Frogger

سازنده: KONAMI

ناشر:  Sega

ژانر:  Action

پلتفرم مقصد: Arcade ,Gameboy ,Playstation ,Sega genesis

سال انتشار:  ۱۹۸۱

امتیاز متا: ندارد

لابد دارید با خود می گویید عناوین این مقاله چقدر قدیمی هستند (سال ۱۹۸۱؟؟؟!!!!) و چندین تا از آنها برای دهه هشتاد و نود می باشند که این نشان دهنده آن است که کونامی چقدر در یکی دو نسل اخیر بد کار کرده است که هنوز بازی های دهه های هشتاد و نود این شرکت، در تمامی ویدئوها و مقالات برترین بازی های کونامی، نامشان دیده می شود و همگی تبدیل به یک خاطره برای بازیبازان قدیمی تر شده اند، آن هم خاطره کودکی!! عناوینی که آن زمان هنوز زیاد مشمول نقد شدن و نمره دادن و امتیاز متا و .. نمی شده اند و در واقع این گونه مسائل که در دنیای امروز بسیار مهم هستند، آن زمان حتی وجود خارجی نداشته اند. البته چند سایت بوده اند که نمراتی به این بازی ها می داده اند اما اصلا مانند امروز در سطح جهانی روی فروش بازی و شکست آن تاثیر گذار نبوده اند و چیزی به نام متا هم که کلا وجود نداشته است. در جایگاه نهم لیست صحبت از عنوانی به نام Frogger است که در آن باید خیلی قورباغه وار از جاده و رودخانه رد شوید و به خانه قورباغه ای خود برسید!! در ابتدا لازم است که توضیحات بیشتری در مورد این عنوان زیبا و قدیمی برای شما عزیزان داده تا هر چه بیشتر با این بازی که در زمان انتشار آن حتی من هم که از بازیبازهای قدیمی هستم هنوز به دنیا نیامده بودم، آشنا شوید!! عنوان زیبا و به یادماندنی Frogger توسط KONAMI در سبک Action ساخته شد و در سال ۱۹۸۱ توسط سگا ابتدا برای دستگاه های آرکید و سپس در طول سال های بعد برای  Gameboy ,Playstation  و Sega genesis نیز منتشر گردید. Frogger پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت KONAMI شود. جالب است بدانید که نسخه دستگاه های آرکید این بازی یکی از نخستین عناوینی بود که از بیش از یک CPU استفاده می کرد و دو پردازنده Z80 داشت.

ستاد حفاظت از قورباغه!!!!

گیم پلی بازی در عین سادگی (از لحاظ المان ها و یادگیری هدف بازی) بسیار جالب و لذتبخش و گاها دشوار بود و جزو عناوینی است که مدام با خود بگویید فقط به قورباغه دیگه رو رد کنم!!! لازم به ذکر است که به فروش بی نظیر و نجومی این بازی هم اشاره کنیم که تا سال ۲۰۰۵ مجموعا ۲۰ میلیون نسخه از پورت های مختلف آن به فروش رسیده است که رقمی فوق العاده قابل توجه است و یک موفقیت بزرگ برای کونامی به حساب می آمده که اکنون ذره ای از آن موفقیت ها هم یادش نمانده است. در بازی شما کار را بسته به انتخابتان با ۳ یا ۵ و یا ۷ قورباغه آغاز می کردید و باید آن ها را به خانه می رساندید. شما از پایین صفحه قورباغه را کنترل می کردید و باید به صورت عمودی بالا می رفتید تا در بالای صفحه به یکی از ۵ خانه خاله قورباغه برسید!! اما کار به این سادگی نبود. بین شما یا همان قورباغه شما دو بخش در تصویر وجود داشت که یک نیمه آن، جاده ای بود پر از انواع و اقسام وسیله نقلیه که به صورت افقی از چپ به راست تصویر از آن می گذشتند و انواع ماشین و ون و دوچرخه و باگی و تاکسی و … با هم در حال عبور از لاین های مختلف آن بودند و نیمه دیگر تصویر هم بعد از جاده، یک رودخانه خروشان بود که پر بود از الوار چوب و تمساح و کروکودیل و لاک پشت که آن ها هم به صورت افقی اما این بار از راست به چپ تصویر حرکت می کردند. شما باید قورباغه هایتان را یکی یکی از جاده شلوغ و رودخانه مرگبار بدون له شدن زیر ماشین ها و خورده شدن توسط تمساح و … رد می کردید تا به سلامتی به خانه و نزد اعضای خانواده برسند. تازه هر مرحله زمان هم داشت و شما باید قبل از ۳۰ ثانیه هر یک قورباغه را به مقصد می رساندید. همانطور که می بینید مکانیک و المان اصلی بازی بسیار جذاب و لذتبخش است و همین موضوع هم سبب موفقیت بسیار بالای Frogger گردید. در مجموع بایستی گفت عنوان زیبا و جذاب Frogger، جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی کونامی ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی KONAMI” در جایگاه نهم قرار می گیرد.

۸ – Suikoden III

Suikoden III

سازنده:  KONAMI

ناشر:  KONAMI

ژانر:  Role playing

پلتفرم مقصد: PlayStation 2

سال انتشار:  ۲۰۰۲

امتیاز متا: ۸۶/۱۰۰

Suikoden III سومین نسخه اصلی در این فرنچایز محبوب کونامی محسوب می شود و یک بازی انحصاری بود که تنها برای پلی استیشن ۲ عرضه شد و دو سال بعد از انتشار آن و در سال ۲۰۰۴ یک سری مانگا نیز بر اساس آن ساخته شد. این عنوان زیبا و به یادماندنی که در ژانر Role playing قرار داشت توسط  کمپانی  KONAMI ساخته شد و در سال ۲۰۱۴ توسط این کمپانی انحصارا برای پلتفرم PlayStation 2 منتشر گردید. Suikoden III پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای بسیار عالی ۸۶ که یک موفقیت عالی محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت KONAMI شود. همانند دیگر عناوین این فرنچایز، بازی در بخش گیم پلی یک Setting بسیار پیچیده و کاملا نیازمند به دقت داشت و در حقیقت یک نقش آفرینی سنگین محسوب می شد که هر کسی نمی تواند به سراغ آن برود. داستان بازی در همان حالت و سیستم دید ۳گانه یا “Trinity Sight System” دنبال می شد. یعنی به جای داشتن تنها یک “قهرمان”، داستان بازی از طریق سه دیدگاه متفاوت مورد روایت قرار می گرفت و اجازه می داد تا وقایع بازی را از ۳ زاویه مختلف نگاه کنید. در Suikoden III سه جناح یا اصطلاحا Faction مبارز وجود دارد، که هر کدام تقسیمات منطقه ای و سیاست خاص خود را دارا هستند.

تصاویری از مبارزات نوبتی نسخه پنچم که آن زمان ها خیلی طرفدار داشت اما هر چه به جلوتر آمدیم نقش افرینی های غربی با مبارزات همزمان طرفدار بیشتری پیدا کردند. در واقع زمانی که بازار گیم دست ژاپن بود مبارزات نوبتی و JRPG غالب بود و اکنون که بازار گیم دست غرب است نقش آفرینی های غربی با مبارزات همزمان.

جالب اینجاست که در بازی هیچ جناح کاملا “درست و صحیح و سفید” وجود ندارد و همگی آنها خاکستری بوده و خوبی ها و بدی های خود را دارند. Hugo of the Karaya Clan هل Grassland است، Chris Lightfellow یک شوالیه از قوم تاجر Zexen محسوب می شود و Geddoe عضوی از “نیروی دفاعی مرزی جنوبی” Harmonian به حساب می آید. قهرمانی که بازیباز در ابتدای بازی انتخاب می کند Flame Champion است که لیدر و رهبر گرسلندز است که دهه ها قبل استقلال این سرزمین را در برابر تهاجم  Harmonian حفظ کرده است. برخلاف دیگر پروتاگونیست های عناوین قبلی این سری، Flame Champion و دیگر شخصیت های اصلی بازی همگی دارای شخصیت های منحصر به فرد و دیالوگ ها و صداگذاری هستند. بازی در بخش گیم پلی یک نقش آفرینی خالص و کامل است که اشتراکات زیادی را با خیلی از عناوین نقش آفرینی دارد. شما با شخصیت تحت کنترلتان در نقاط مختلف نقشه بازی سفر می کنید و داستان آن را با انجام دادن ماموریت های مختلف و اصلی بازی پیش می برید و با دیگر شخصیت های داخل بازی صحبت می کنید. در شهرها می توانید اطلاعات و ماموریت های گوناگون به دست آورید، تجهیزات و سلاح ها خود را به روز کنید، مهارت های جدید بیاموزید و انواع آیتم ها و تجهیزات گوناگون را خریداری نمایید. در بخش های گوناگون نقشه بازی معمولا به صورت رندوم و تصادفی مبارزاتی را با هیولاهای گوناگون و متنوع خواهید داشت. نهایتا و در مجموع بایستی گفت عنوان Suikoden III قطعا جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی KONAMI ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی KONAMI” در جایگاه هشتم قرار می گیرد.

۷ – Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time

Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time

سازنده: KONAMI

ناشر:  KONAMI

ژانر:  Side-scrolling beat ’em up

پلتفرم مقصد: Arcade, Super NES

سال انتشار:  ۱۹۹۱

امتیاز متا: 

زمانی که کودکی ۸-۹ ساله بودم عاشق کارتون های ویدئویی لاک پشت های نینجا بودم و همیشه چند نوار ویدئویی که از آنها داشتیم را با برادرم که آن زمان ۵-۶ ساله بود تماشا می کردیم و من همیشه شخصیت مایکل آنجلو بودم و برادرم لئوناردو!! حتی چشم بندهای نارنجی و آبی هم داشتیم و آنها را می بستیم و به پشتی های خانه در زمان های معینی از روز مشت می زدیم و تمرین می کردیم تا مثل لاک پشت های نینجا قوی شویم!! نمی دانید زمانی که در منزل یکی از فامیل ها که در آن زمان کنسول SNES که به آن می گفتیم میکروجنیوس، دیدم که یک بازی وجود دارد که در آن لاک پشت های نینجا حضور دارند چقدر ذوق کرده بودم و یادم است که من در آن موقع آتاری داشتم و وقتی این کنسول را دیدم فکم از گرافیکش افتاده بود و می گفتم چقدر این لاک پشت های ننجا طبیعی و واقعی و رنگی هستند و درست مثل کارتونشان هستند!!! در حالی که الان از همان تصویر فقط پیکسل می بینم!! دیگر بعد از آن بود که به جان آن بازی افتادیم و مدام آن را بازی می کردیم و می باختیم (واقعا سخت و بی رحم بود این بازی) و دوباره و دوباره و دوباره…. انگار که اصلا خستگی معنایی نداشت و چیزی به نام زمان وجود نداشت. آن زمان که درست نام دقیق بازی را نمی دانستم و فقط می گفتیم لاک پشت های نینجای میکرو!! ولی مدت ها بعد فهمیدم که نام اصلی بازی Teenage Mutant Ninja Turtles IV: Turtles in Time بوده است (پورت SNES بازی شماره IV یا ۴ را هم داشت بر خلاف نسخه دستگاه های آرکید) و فقط هم من نبوده ام که به نظرم این عنوان بی نظیر بوده است بلکه تمام دنیا و بازیبازان پر سن و سال تر آن روزها هم عاشق این شاهکار کونامی بوده اند. از همان روزها بود که کم کم علامت و آرم کونامی هم تبدیل به علامتی شد مانند کپکام که روی هر بازی که می دیدیم برایمان حکم خریدن آن را داشت و این کمپانی هم آن زمان ها فقط بازی بی نظیر و معرکه می ساخت (کاملا و کاملا نقطه مقابل و متضاد زمان حال!!). بگذریم… در مورد عنوان Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time صحبت می کردیم. این عنوان زیبا و به یادماندنی که در ژانر Side-scrolling beat ’em up قرار داشت توسط KONAMI ساخته شد و در سال ۱۹۹۱ به وسیله این کمپانی برای پلتفرم های Arcade و Super NES منتشر گردید. Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت KONAMI شود.

یعنی بازی ای بود اون رمان برای خودش ها… واقعا شاهکار اون زمان ها بود

Teenage Mutant Hero Turtles: Turtles in Time دنباله ای مستقیم بود بر بازی Teenage Mutant Ninja Turtles که برای دستگاه های آرکید عرضه شده بود و بر اساس سری انیمه سال ۱۹۸۷ لاک پشت های نینجا (۱۹۸۷ TMNT animated series) ساخته شده بود (همان سری که من در کودکی عاشقش بودم). پورت کنسولی بازی که در نامش شماره چهار به چشم می خورد به دلیل آن بود که قبل تر ۳ بازی لاک پشت های نینجا برای کنسول اصلی NES منتشر شده بودند و چهارمین بازی برای SNES پورت شده بود. در همان سال هم یک بازی که بسیاری از المان های این عنوان را دقیقا استفاده کرده بود با نام Teenage Mutant Ninja Turtles: The Hyperstone Heist برای کنسول سگا Mega Drive/Genesis عرضه گردید که دارندگان سگا هم از چنین عنوان زیبایی لذت ببرند (عنوانی که من ماه ها آن را بازی می کردم زیرا بعد از آتاری اولین کنسولی که خریدم همین سگا مگادرایو بود). این بازی هم بسیار زیبا بود اما خب دقیقا لذت و کیفیت بازی اصلی Teenage Mutant Hero Turtles: Turtles in Time را نداشت. داستان بازی اصلی از طریق کات سین هایی کوتاه روایت می شد و در ابتدای آن می دیدیم که لاک پشت های نینجا مشغول تماشای گزارشی توسط  April O’Neil از لیبرتی آیلند هستند که ناگهان Krang با یک exosuit غول پیکر، پرواز کنان ظاهر می شود و مجسمه آزادی را می دزدد و دقایقی بعد شردر دشمن قسم خورده لاک پشت های نینجا روی خط تلویزیون ظاهر می شود تا برای لاک پشت ها خنده ای شیطانی سر دهد و به آنها بفهماند که این کار وی بوده است و در واقع آن ها را تحریک کند و به مبارزه ای دشوار و طولانی دعوت نماید که موفق هم می شود و داستان بازی اینگونه آغاز می شود. ۱۷ سال بعد از انتشار بازی اصلی، ورژن آرکید Turtles in Time برای کنسول های جدیدی هم منتشر شد. نسخه ای از بازی که کمی تغییر داشت به عنوان یک جایزه قابل باز شدن در عنوان سال ۲۰۰۵ با نام  Teenage Mutant Ninja Turtles 3: Mutant Nightmare گخ روی کنسول پلی استیشن ۲ و … عرضه شده بود، قرار گرفت. در سال ۲۰۰۹ هم یوبیسافت ورژن دوباره بازسازیشده این بازی با نام  Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time Re-Shelled را در نسل هفتم برای ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ هم عرضه نمود که شاید  برخی از بازیبازان جوان تر هم که در نسل هفتم بازیباز شده اند آن را بشناسند و بازی کرده باشند و البته باید گفت که این بازی هرگز نتوانست موفقیت نسخه اصلی سال ۱۹۹۱ را تکرار نماید و امتیاز متای ۶۰ به آن تعلق گرفت. در نهایت باید گفت عنوان اصلی سال ۱۹۹۱ یعنی Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time بی تردید جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی KONAMI ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی  KONAMI” در جایگاه هفتم قرار می گیرد.

۶ – Sunset Riders

Sunset Riders

سازنده:  KONAMI

ناشر:  KONAMI

ژانر: Shoot ’em up

پلتفرم مقصد:  SNES, Arcade game, Sega Genesis

سال انتشار:  ۱۹۹۱

امتیاز متا: ندارد اما در آن زمان امتیازاتی مانند ۸۷/۱۰۰ از Super Play، امتیاز ۸۲/۱۰۰ از Sinclair User و امتیاز ۸۸/۱۰۰ و ۸۹/۱۰۰ از SNES Force را دریافت کزد

برخی بازی ها هستند که وقتی کسی آنها را بازی کرده باشد بعد از گذشت هر مقدار زمان و هر مقدار سال که از تجربه آن ها بگذرد تا نام بازی دو نفره و Co-op را بیاوریم، بازیباز بلافاصله آن بازی را به یاد می آورد و تا همیشه از آن به عنوان یک بازی “خوراک دو نفره بازی کردن” یاد می کند. یکی از این عناوین که واقعا معنا و مفهوم لذت ناب یک بازی دو نفره هستند ساخته شرکت کونامی است و Sunset Riders نام دارد. البته این بازی را به صورت تک نفره هم می شد تجربه کرد اما گمان نمی کنم کسی از بازیبازن قدیمی آن را تنهایی بازی کرده باشد و معمولا همه با برادر و خواهر و دوستانمان آن را به صورت دو نفره تجربه می کردیم و واقعا مزه و طعم لذت نابی که این تجربه بی نظیر داشت را هنوز هم حس می کنم.  عنوان زیبا و به یادماندنی Sunset Riders که در ژانر Shoot ’em up قرار داشت توسط KONAMI ساخته شد و در سال ۱۹۹۱ به وسیله این کمپانی برای پلتفرم های SNES, Arcade  و Sega Genesis منتشر گردید. Sunset Riders پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود.این بازی در آن زمان امتیازاتی مانند ۸۷/۱۰۰ از Super Play، امتیاز ۸۲/۱۰۰ از Sinclair User و امتیاز ۸۸/۱۰۰ و ۸۹/۱۰۰ از SNES Force را به خود اختصاص داد تا نهایتا تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت KONAMI شود. این بازی که به مانند خیلی از بازی های آن زمان، از آن به عنوان یک بازی Shoot ’em up که آن روزها بی نهایت محبوب بود یاد می شود، به طور دقیق تر در سبک side-scrolling run and gun قرار داشت و ابتدا فقط یک بازی برای دستگاه آرکید سکه ای  JAMMA منتشر شد و با موفقیت آن بعدا برای کنسول ها نیز عرضه گردید تا ما بتوانیم آن را تجربه کنیم و اکثر ما این بازی را بر روی سگاه جنسیس و مگادرایو بازی کرده ایم.

معنای کامل و واقعی یک تجربه Co-op بی نهایت لذتبخش و هیجان انگیز… یاد دوئل ها بخیر

بازی تم غرب وحشی قدیمی یا  American Old West را داشت و در آن شما کنترل جایزه بگیرهایی را ایفا می کردید که به دنبال پاداش هایی که برای مجرمین مختلف در نظر گرفته شده بود، می رفتند تا این مجرمین خطرناک را دستگیر کنند و تحویل دهند یا از بین ببرند. جالب است بدانید که نسخه سکه ای این بازی به دو صورت نسخه دو نفره و نسخه چهار نفره عرضه شد و م توانستید لذت بازی کواپ ۴ نفره را نیز بچشید آن هم در زمانی که تقریبا هیچ عنوانی در این سبک که ۴ بازیباز را کنار هم قرار دهد و بسیار هم موفق عمل کند وجود نداشت. نسخه سگا جنسیس و سگا مگادرایو این بازی که بین نسخه آرکید (۱۹۹۱) و نسخه نیتندو (۱۹۹۳) در سال ۱۹۹۲ منتشر گردید بیشترین تغییر را نسبت به دو نسخه دیگر به خود دیده بود. از بین ۴ شخیت بازی، تنها Billy و Cormano در این ورژن رار داشتند که اگر یادتان باشد یکی از آنها با شلوار تنگ و کلاه کابوی و لباس آبی بود و دیگری ریش داشت و کلاه و شنل مکزیکی بر تن داشت. در این نسخه برای دو شخصیت نام مستعر هم در نظر گرفته شده بود که شامل Billy Cool و Cormano Wild بودند!! گیم پلی بازی شامل مبارزاتی فوق العاده جذاب و لذتبخش با انواع و اقسام دشمنان که بر سرتان می ریختند بود و شما باید با در مراحل مختلف و بسیار متنوع بازی که شامل قطار در حال حرکت و شهرهای قدیمی غرب وحشی و… بودند، آن ها راکه در واقع یارهای دشمن و باس اصلی مرحله بودند شکست می دادید تا نهایتا به باس مرحله که همان مجرمی بود که باید او را دستگیر می کردید برسید. با گذر از هر مرحله مجرمی خطرناک تر و دشوار تر با جایزه ای بیشتر در مرحله بعدی انتظارتان را می کشید تا با پیشروی در بازی کار برایتان سخت تر شود. در انتها باید گفت بدون هیچ شک و تردیدی عنوان Sunset Riders جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی KONAMI ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی  KONAMI” در جایگاه ششم قرار می گیرد.

۵ – Winning Eleven: Pro Evolution Soccer 2007

Winning Eleven: Pro Evolution Soccer 2007

سازنده: Konami, Konami Digital Entertainment Paris

ناشر:  KONAMI

ژانر:  sport, Soccer Simulator

پلتفرم مقصد: Mobile phone, Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows, Wii, PlayStation Portable, PlayStation 2, Nintendo DS

سال انتشار:  ۲۰۰۷

امتیاز متا: ۸۸/۱۰۰

در مقاله قبل از این سری (نخستین قسمت سری مقالات “برترین عناوین کمپانی های بزرگ” که به بررسی برترین عناوین کمپانی الکترونیک آرتز می پرداخت) که صحبت از سری بزرگ و محبوب فیفا مطرح شد خدمت شما عزیزان عرض کردم که سالیانی دور نبود که وضعیت عناوین شبیه‎ساز فوتبال دقیقا برعکس شرایط کنونی بود و عنوان فوتبالی ناشر ژاپنی، یعنی Konami با نام Pro Evolution Soccer حرف اول را بین عناوین شبیه‎ساز فوتبال می‎زد و شرکت Electronic Arts با عنوان FIFA زیر سایه‎ی محبوبیت PES قرار داشتند. در واقع این مسئله تا پایان نسل ششم بازی‎های رایانه‎ای نیز ادامه داشت. ولی با آغاز نسل هفتم کم‎کم ورق برگشت و Konami طی پروسه‎ای چندساله با اشتباهات فراونی که در مورد این فرنچایز مرتکب شد نه تنها قافیه را کاملا به رقیب باخت و جایگاه نخست خود را از دست داد بلکه بسیاری از طرفداران پروپاقرص خود که قبلا سمت FIFA هم نمی‎رفتند را نیز از دست داد و گوی و میدان را به رقیب خود واگذار کرد. Electronic Arts نیز از این اشتباهات پی‎در‎پی ناشر ژاپنی حداکثر استفاده را برد و با بهبود هر ساله‎ی عنوان خود توانست FIFA را  به برترین بازی شبیه‎ساز فوتبال در دنیا تبدیل کند. در زمانی که سری PES در اوج قرار داشت، هر ساله شاهد انتشار بازی هایی فوق العاده لذتبخش در این سری توسط کونامی بودیم که بسیار نزد بازیبازان در سراسر دنیا محبوب بودند و مخصوصا در کشورمان در آن زمان ها تقریبا نسبت کسانی که PES بازی می کردند به بازیبازانی که فیفا بازی می کردند، شاید ۹۵ درصد به ۵ درصد بود و این سری حرف اول و آخر را در شبیه سازهای فوتبال در کشورمان و در خیلی از نقاط دنیا می زد.

یه موقعیت عالی… پشت خط دفاعی… فرصت برای گل دوممممم…. آاااارام میزنه ناصر خلافی!!!!

نعداد نسخه های قدرتمند زیادی در سری PES وجود دارند که بتوانیم از آن ها در این مطلب نام ببریم اما عنوانی که به نمایندگی از این سری و روزهای اوج آن انتخاب کرده ایم و شاید بهترین بازی این سری نیز باشد، بازی Winning Eleven: Pro Evolution Soccer 2007 است که محبوبیت خیلی بالایی بین بازیبازان دارد و خیلی از ما ساعت ها و ماه ها را پای تجربه آن گذرانده ایم و لذت فوتبال ناب را با دوستان چشیده ایم. عنوان زیبا و به یادماندنی Winning Eleven: Pro Evolution Soccer 2007 که در ژانر Soccer Simulator قرار داشت توسط Konami Digital Entertainment Paris ساخته شد و در سال ۲۰۰۷ و سپس در طول سال های بعدی توسط کمپانی  KONAMI برای پلتفرم های Mobile phone, Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows, Wii, PlayStation Portable, PlayStation 2, Nintendo DS منتشر گردید. Winning Eleven: Pro Evolution Soccer 2007 پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای بسیار عالی ۸۸ که یک موفقیت عالی محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت KONAMI شود. در ۲-۳ سال اخیر خوشبختانه شاهد بوده و هستیم که سری PES مجددا به مسیر صحیحش بازگشته است و عناوینی پا به پای سری فیفا از لحاظ نمرات و بازخوردها منتشر می کند که این واقعا برای طرفداران این سری محبوب خبر خیلی خوبی است. امیدواریم تا این سری همیشه در اوج قرار داشته باشد و رقابت خوبی را با غول الکترونیک ارتز رقم بزند. نهایتا باید گغت Winning Eleven: Pro Evolution Soccer 2007 قطعا جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی KONAMI ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی KONAMI” در جایگاه پنجم قرار می گیرد.

۴ – Contra

Contra

سازنده: KONAMI

ناشر:  KONAMI

ژانر:  Run and gun

پلتفرم مقصد: Arcade, Famicom/NES, PlayChoice-10, MSX2, ZX Spectrum, Amstrad CPC, Commodore 64, Microsoft Windows, MS-DOS

سال انتشار:  ۱۹۸۷

امتیاز متا: ندارد! اون زمان متا وجود نداشته اصلا!

می دانم که خیلی از شما اکنون که در جایگاه چهارم لیست چشمتان به نام Contra افتاده است با خود می گویید “یادش بخیر” واقعا هم یادش بخیر. چه فرنچایز بی نظیر و پر از هیجان و جذابیت و البته دشواری بود این سری دوست داشتنی. خوراک بازی کردن دو نفره با برادر و دوستان و… بود تا کنار هم بنشینیم و مراحل مرگبار و سخت بازی و باس های معرکه آن را با هم شکست دهیم که البته در این مسیر بارها و بارها به لقاالله می پیوستیم!! سری Contra تاکنون دارای نسخه های بسیاری بوده است و مجموعا چیزی حدود ۱۳ بازی اصلی و فرعی و اسپین آف از این سری منتشر گردیده است که آخرین و جدیدترین عنوان آن، بازی زیبا و بسیار دشوار Hard Corps: Uprising بود که سال ۲۰۱۱ برای پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ منتشر گردید و متای ۷۶ را نیز دریافت نمود. اگر بخواهیم از بین عناوین این سری یکی را به عنوان بهترین و برترین بازی انتخاب نماییم با کنار هم قرار دادن مجموعه نکات و المان ها و بازخوردهای عناوین این سری، در می یابیم که قطعا عنوان اول و نسخه ای که در واقع شروع خلق این فرنچایز محبوب و بی نظیر بوده است شایسته است تا به عنوان نماینده این سری، در جایگاه بهترین بازی قرار گیرد و یکی از باکیفیت ترین و خاطره انگیزترین عناوین شرکت کونامی نیز هست. عنوان زیبای Contra که در ژانر Run and gun دو بعدی قرار داشت توسط Konami ساخته شد و در سال ۱۹۸۷ و سپس در طول سال های بعدی توسط کمپانی  KONAMI برای پلتفرم های Arcade, Famicom/NES, PlayChoice-10, MSX2, ZX Spectrum, Amstrad CPC, Commodore 64, Microsoft Windows, MS-DOS منتشر گردید. Contra پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت KONAMI گردید.

مرگ در دو سوت!!!

داستان بازی از این قرار بود که در سال ۲۶۳۳ سازمان شیطانی Red Falcon یک پایگاه را در نزدیکی نیوزلند با هدف نابود کردن دنیا برپا و بنا کرده بود. ۲ کماندو از واحد Contra (گروهی از سربازان بسیار قدرتمند و آموزش دیده که در guerrilla warfare تعلیم دیده بودند)به نام های Pfc. Bill Rizer (شخصیتی که موهای بلوند و هدبند آبی داشت) و Pfc. Lance Bean (شخصیتی که موهای تیره و هدبند قرمز داشت) به جزیره محل این پایگاه فرستاده می شوند تا نیروهای دشمن را نابود کرده و هویت واقعی بیگانگانی که آن ها را کنترل می کردند نیز در یابند. بازی را می توانستید به صورت یک نفره و یا دو نفره در نقش این کماندوها تجربه نمایید. کنترل بازی شامل ۸ جهت برای حرکت بود و دو دکمه برای شلیک و پریدن. وقتی در بازی می پریدید برخلاف همه بازی های دیگر به جای یک پرش نرمال و عادی، شخصیت شما در هوا خود را گرد می کرد و به این شکل می پرید. بازی دارای چند نوع دید مختلف در مراحل و بخش های گوناگون خود بود که شامل دید از کنار ۲ بعدی استاندارد یا side view، یک دید تقریبا ۳ بعدی که در آن بازیباز از پشت نشان داده می شد و به سمت انتهای صفحه حرکت و شلیک می کرد و البته به چپ و راست نیز می توانست برود و همینطور یک زاویه و فرمت fixed screen که در آن بازیباز به صورت دیفالت سلاحش را به سمت بالای صفحه نشانه رفته بود و نشانه سلاحش را حرکت می داد. بازی دارای گیم پلی و مبارزات بسیار هیجان انگیز و لذتبخش و البته خیلی هاردکور و دشوار بود که حداکثر هیجان را به بازیباز منتقل می کرد و مخصوصا اگر دو نفره بازی می کردید این عنوان تبدیل به یکی از برترین تجربه های کوآپ برای بازیبازان می شد.  عنوان بی نظیر Contra قطعا جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی KONAMI ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی KONAMI” در جایگاه چهارم قرار می گیرد.

۳ –  Castlevania: Symphony of the Night

Castlevania: Symphony of the Night

سازنده: KONAMI

ناشر:  KONAMI

ژانر:  platformer-adventure action role-playing

پلتفرم مقصد: PlayStation, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation Portable, Sega Saturn

سال انتشار:  ۱۹۹۷

امتیاز متا: ۹۳/۱۰۰

سری عناوین Castlevania که البته در ‍ژاپن با نام Akumajō Dracula یا همان “Devil’s Castle Dracula” شناخته می شوند، یک سری عناوین اکشن ماجرایی با تم فانتزی تاریک محسوب می شوند که متعلق به کمپانی کونامی هستند و حول محور خانواده بلمونت که خانواده ای از شکارچیان خون اشام هستند و مبارزات آنها با دراکولا می گردد. اولین بازی این سری با نام Castlevania در سال ۱۹۸۶ منتشر گردید که برای پلتفرم های مختلفی از جمله Famicom Disk System و NES و رایانه های شخصی در دسترس قرار داشت و در همان سال دومین بازی این سری با نام Vampire Killer نیز منتشر گردید تا این گونه افسانه این سری آغاز گردد. افسانه ای که تا امروز نیز ادامه یافته است و فراز و نشیب های زیادی داشته است و شاید باورتان نشود که از این سری محبوب تاکنون حدود ۴۲ بازی منتشر شده است و آن را تبدیل به یکی از بزرگترین فرنچایزهای این صنعت کرده است. در سال ۲۰۱۰ اولین عنوان Castlevania: Lords of Shadow که یک ریبوت یا شروع جدید برای این سری محسوب می شد با محوریت هک اند اسلش منتشر گردید و بسیار نیز موفق ظاهر شد و یکی از برتربن بازی های این سری لقب گرفت. اخرین عنوان این سری نیز بازی Castlevania: Lords of Shadow 2 است که در سال ۲۰۱۴ برای نسل هفتم منتشر گردید و البته نتوانست که مانند نسخه اول اربابان سایه، موفقیت های فوق العاده ای را لااقل از نظر منتقدان و مراجع گیمینگ دنیا کسب نماید ولی باز هم یک بازی بسیار بسیار خوش ساخت و جذاب بود که کاملا ارزش بازی کردن را دارا بود و با المان های غیر خطی و نقش آفرینی که داشت ارزش تکرار بالایی نیز داشت.

کسانی که این شاهکار را تجربه کرده اند خوب می دانند که این بازی چقدر بی نظیر بود…جالب است که وقتی در نسل هفتم با پلی استیشن ۳ آن را دوباره تجربه کردم هنوز هم بسیار بسیار لذتبخش بود.. شاهکار یعنی عنوانی که در زمان گرد کهنگی به خود نمی گیرد

بدون هیچ تردیدی بین تمام بازیبازان و منتقدان دنیا و کسانی که طرفدار سری عناوین کسلوانیا هستند یک اتفاق نظر کامل در خصوص برترین بازی تاریخ این سری برقرار است و با وجود ۴۲ بازی گوناگون در این فرنچایز، تنها یک نام به عنوان قدرتمندترین بازی سری را می شنویم و آن عنوانی نیست جز شاهکاری به نام Castlevania: Symphony of the Night یا همان “کسلوانیا: سمفونی شب” که یک بازی بی نهایت خاطره انگیز برای بازیبازان قدیمی تر محسوب می گردد و ساعت های خیلی زیادی را پای آن گذرانده ایم. عنوان زیبا و به یادماندنی Castlevania: Symphony of the Night که در ژانرهای platformer-adventure و action role-playing قرار داشت توسط Konami ساخته شد و در سال ۱۹۹۷ و سپس در طول سال های بعدی توسط کمپانی  KONAMI برای پلتفرم های PlayStation, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation Portable, Sega Saturn منتشر گردید. Castlevania: Symphony of the Nightپس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای بسیار عالی ۹۳ که یک موفقیت عالی محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت KONAMI شود. این عنوان دنباله ای مستقیم برای بازی  Castlevania: Rondo of Blood  محسوب می شود و ۴ سال بعد از اتفاقات آن روایت می شود. پروتاگونیست بازی در این نسخه آلوکارد است که از تابوت خود بر می خیزد تا قصر دراکولا را جستجو کند که بعد از ناپدید شدن Richter Belmont دوباره ظاهر شده است. این نسخه یک انقلاب بزرگ در سری بود و اضافات بی نظیری را به این فرنچایز افزود که شامل المان های گشت و گذار و اکتشاف، طراحی مراحل کاملا غیر خظی و همینطور المان های لذتبخش نقش آفرینی بودند. جالب است بدانید که در ابتدای عرضه بازی اصلا موفق عمل نکرد اما بعد از مدتی و با تحسین بی نظیر منتقدان و نمرات شاهکار بازی، کاملا اوضاع عوض شد و تبدیل به یکی از موفق ترین عناوین کونامی گشت. این بازی تا به حال القابی مانند “Sleeper Hit” و “Cult Classic” و همین طور “یکی از برترین بازی هایی که تاکنون خلق شده است” را از منابع و مراجع معتبر دریافت کرده و عنوانی بسیار محبوب در بین بازیبازان به حساب می آید. Castlevania: Symphony of the Night بدون شک جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی KONAMI ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی KONAMI” در جایگاه سوم قرار می گیرد.

۲ – Silent Hill 2

Silent Hill 2

سازنده:  Konami, Team Silent, Creature Labs, Konami Computer Entertainment Japan

ناشر:  KONAMI

ژانر:  survival horror

پلتفرم مقصد: PlayStation 2, PlayStation 3, Xbox 360, Xbox, Microsoft Windows

سال انتشار: ۲۰۰۱

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰

سری Silent Hill همواره به عنوان یکی از پرچمداران و برترین فرنچایزهای سبک وحشت بقا در تاریخ بازی های رایانه ای شناخته می شود. نسخه اول Silent Hill فرنچایزی بسیار زیبا و قدرتمند را بنا نهاد و نسخه دوم آن را به بهترین شکل تکمیل کرد و تبدیل به یکی از برترین عناوین تاریخ شد که تاکنون ساخته شده است. شاهکار خوفناک Silent Hill 2 که در ژانر survival horror قرار داشت توسط Team Silent, Creature Labs و Konami Computer Entertainment Japan ساخته شد و در سال ۲۰۰۱ و سپس در طول سال های بعدی توسط کمپانی KONAMI برای پلتفرم های PlayStation 2, PlayStation 3, Xbox 360, Xbox, Microsoft Windows منتشر گردید. Silent Hill 2 پس از انتشار موفقیت های بسیاری را کسب کرده و بازخوردهای فوق العاده ای را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نمود تا نهایتا امتیاز متای بسیار عالی ۸۹ که یک موفقیت عالی محسوب می شود را کسب نماید و تبدیل به یکی از عناوین موفق شرکت کونامی شود. داستان بازی که بر اساس سرنوشت پروتاگونیست آن یعنی جیمز ساندرلند و مسیر او برای یافتن همسرش قرار دارد فوق العاده بی نظیر، عالی و عمیق است. وقتی ماریا کشته می شود جیمز تصمیم می گیرد تا به شهر مرده ی سایلنت هیل برود و با انواع وحشت ها و حوادث این شهر عجیب روبرو شود. از خودگذشتگی وی برای همسرش واقعا قابل تحسین بود و وی در این راه در مواجهه با ترسناک ترین اتفاقات و رفتارها و هولناک ترین موجودات نیز دریغ نکرد و پا پس نکشید و نا امیدانه تلاش می کرد تا به جستجوی همسر مرده اش بپردازد و در این نا امیدی امیدوار بود تا شاید او را جایی زنده پیدا کند. داستان سایلنت هیل ۲ از آن داستان هایی است که در آن بارها و بارها امید، نا امید می شود ولی باز هم با استقامت و تلاش راه را ادامه می دهد تا شاید سرانجام در کورسوی امیدی بتواند بارقه ای از نور را بیابد و از آن شعله ای برافروزد اما… Silent Hill 2 به کنکاش در روح و روان پروتاگونیست بازی می پردازد و این کار را به قدری عمیق و جذاب انجام می دهد که برای بازی های دیگر چنین کاری اغلب شبیه یک رویا به نظر می رسد. در Silent Hill هیچ چیزی کاملا درست نیست، همه چیز مصنوعی به نظر می رسد و انگار که شما به همان دنیایی نگاه نمی کنید که بقیه افرادی که در آن هستند به آن نگاه می کنند.

چه کردی با خودت و ما کونامی؟ تو همانی بودی که شهری را ساختی که فقط قدم زدن در آن نفس آدم را بند می آورد، اما اکنون….

بعد از مدتی که این بازی را انجام می دهید این سوال برایتان پیش می آید که واقعا بزرگترین دشمن جیمز در بازی کیست؟ آیا شهر Silent Hill است؟ گناهان وی هستند و یا این خود شخصیت اصلی است که بزرگترین دشمن خود محسوب می شود؟ ایجاد کردن این سوالات در ذهن بازیباز کاری است که از دست هر سازنده و هر عنوانی بر نمی آید و بازی Silent Hill 2 به بهترین شکل ممکن این کار را انجام می دهد و لحظاتی بسیار پر استرس و ترسناک و پر از حس تعلیق را برای ما رقم می زند. یکی از دلایل اصلی ترسناک بودن این سری، موجودات خوفناکی هستند به نام Pyramid Head یا کله هرمی که در سری عناوین سایلنت هیل به نوعی نماد و ذات مجازاتگر شهر سایلنت هیل است.  منتظر مجارات کردن گناهکارانی است که پای به این شهر مرده می گذارند. سایلنت هیل ۲ بیشتر از دیگر عناوین این سری بر روانشناسی و نماد شناسی تکیه دارد و کله هرمی در آن به عنوان نماد جلاد و مجازاتگری است که James Sunderland در ذهن خود ساخته و انتظار دارد که توسط وی برای مرگ ماری مجازات شود. James Sunderland در یکی از دیالوگ های نسخه دوم سایلنت هیل می گوید “من ضعیف بودم، به خاطر همین به تو نیاز داشتم… به کسی که مرا برای گناهانم مجازات کند.” این موجود که در بازی سایلنت هیل ۲ معرفی گردید به مانند تعریفی است برای شهر سایلنت هیل. در واقع اگر برای هر عنوان و فرنچایزی یک شخصیت کلیدی و نمادین را بخواهیم معرفی نماییم، بدون شک نماد سری عناوین و شهر سایلنت هیل، همین کله هرمی مشهور و مخوف خواهد بود. ماند خیلی دیگر از بازی های کونامی، سری عناوین محبوب سایلنت هیل متاسفانه این روزها اصلا حال و روز خوشی ندارد و کونامی آن را تا مرز نابودی کامل پیش برده است، Konami آن زمان ها سایلنت هیل ۲ می ساخت و اکنون Silent Hill چندنفره می سازد! اما با این وجود تاریخ را نمی شود پاک کرد و این نام بزرگ همیشه در دفتر تاریخ باقی خواهد ماند. بی تردید Silent Hill 2 جزو برترین بازی هایی است که تاکنون توسط کمپانی KONAMI ساخته شده است و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی KONAMI” در جایگاه دوم قرار می گیرد.

۱ – Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

سازنده:  Konami, Konami Computer Entertainment Japan

ناشر:  KONAMI

ژانر:  Action-adventure, Stealth

پلتفرم مقصد: PlayStation 3, PlayStation 2, Nintendo 3DS, Xbox 360, PlayStation Vita

سال انتشار:  ۲۰۰۴

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

اگر می خواستیم در این لیست از هر فرنچایز یک بازی انتخاب نکنیم بدون شک حدود ۶-۷ شماره لیست کلا تعلق می گرفت به سری متال گیر. نسخه اول و دوم و سوم و چهارم و اسپین آف ها و پنجم و …. همگی باید در این لیست جای می داشتند که خب در آن صورت مقاله تبدیل می شد به برترین عناوین سری متال گیر که قبلا برای شما عزیزان نگارش شده است. انتخاب یک بازی برای این لیست کار خیلی سختی بود و راستش را بخواهید شدیدا بین نسخه سوم و چهارم گیر کرده بودم اما نهایتا به دلایلی نسخه سوم را انتخاب کردم که البته به راحتی هم می شود دلایلی را آورد که نسخه چهارم باید انتخاب شود. در واقع اگر نام نسخه سوم را در این رتبه می بینید بدانید که نسخه چهارم هم دقیقا همین ارزش را دارد و کاملا و دقیقا می تواند جای این شاهکار بنشیند. سال ۲۰۰۴ و در نسل ششم بازی های رایانه ای بود که استودیو Konami Computer Entertainment Japan و Konami Corporation نسخه سوم فرنچایز فوق محبوب متال گیر سالید با نام Metal Gear Solid 3: Snake Eater را برای پلتفرم PlayStation 2 منتشر کردند و بازخوردهای بی نظیری که بی شک شایسته بازی بود را نیز دریافت نمودند. طراح و نویسنده و کارگردان و تهیه کننده این شاهکار بی نظیر هم هیدئو کوجیمای نابغه بود که با ساخت این بازی یکی از برترین عناوین تاریخ و بهترین نسخه سری متال گیر را خلق نمود. بازی Metal Gear Solid 3: Snake Eater در زمینه کسب امتیازات بازخوردهای شگفت انگیزی را دریافت نمود و امتیازاتی مثل امتیاز ۹ از Destructoid، امتیاز ۹٫۶ از آی جی ان، امتیاز ۹٫۵ از گیم اینفورمر، امتیاز ۹ از گیم تریلرز و امتیاز ۸٫۷ را از وبسایت گیم اسپات دریافت نمود و نهایتا موفق شد تا متای معرکه ۹۱/۱۰۰ را دریافت نماید که نشانگر یک شاهکار فوق العاده بود. Metal Gear Solid 3: Snake Eater شاهکاری است که با حداکثر ریزبینی و دقت به جزییات ساخته شده است. شاید اگر اکنون نیز کونامی لعنتی نصف همان دقت و ریزبینی که در ساخت عناوین آن زمان نظیر Metal Gear Solid 3: Snake Eater داشت به کار بندد، عناوین این شرکت حال و روز خیلی بهتری پیدا کنند اما امید به این شرکت چیزی نزدیک به غیر ممکن است. در حقیقت باید گفت اکنون که تکلیف ادامه این سری محبوب با رفتن کوجیما مشخص نیست، احتمال بالایی در گند زدن کونامی به نسخه‌های بعدی این سری بدون کوجیما وجود دارد زیرا کونامی ثابت کرده است هر کاری بلد نباشد گند زدن به بازی‌های خوب خود را به شکل عالی بلد است اما امیدواریم که در مورد سری Metal Gear Solid لااقل این اتفاق رخ ندهد هر چند که این هم امیدی واهی است و کونامی از هم اکنون گند زدن به سری را با معرفی بازی متال گیر زامبی محور آغاز کرده است. اگر این سری بدون کوجیما همین روند نسخه پنجم را ادامه دهد شک نکنید که دیگر کم‌کم کلا تغییر سبک خواهد داد و به کل یک اکشن-ادونچر جهان-آزاد خواهد شد.

همچین شخصیت هایی…..

کوجیما می‌دانست در نسخه پنجم چطور این مرز را حفظ کند که بازی علاوه بر دیگر المان‌هایی که دارد هنوز یک مخفی‌کاری عالی هم باشد ولی تضمینی نیست که کونامی بتواند این مرز باریک را حفظ کند. شاید در مورد خیلی از شاهکارهای قدیمی بگوییم امیدوار هستیم که باز هم شرابطی فراهم آید تا بتوانیم نسخه ای عالی و جدید از آن ها را تجربه نماییم، اما با وضعیت کنونی کونامی و رفتن کوجیما و… بهتر است بگوییم انشالله که دیگر هیچ وقت نسخه ای از این سری را (مگر ساخته شده توسط کوجیما) نبینیم و کونامی با زامبی محور کردن متال گیر به خاطراتمان گند نزند و خودش را نیز بیش از این منفور و مضحکه نکند. Metal Gear Solid 3: Snake Eater به هیچ عنوان یک “بازی” شاهکار و عالی نیست بلکه یک پکیج کامل از بسیاری از هنرها و مدیاهاست. Metal Gear Solid 3: Snake Eater تبلور هنر ناب و نبوغ عجیب کوجیماست و ترکیب همگونی از چندین شاخه هنر مانند داستان سرایی و سینما و موسیقی و … آن هم در بالاترین و حداکثر کیفیت ممکن است. این بازی از آن دست عناوینی است که در طول یک یا حتی دو نسل از بازی های رایانه ای تنها چند عدد انگشت شمار شبیه آن منتشر می‌شوند. عنوانی که بدون شک برترین و زیباترین نسخه متال گیر است و وقتی می گوییم یک بازی برترین بازی در فرنچایزی مانند متال گیر است که همه بازی هایش شاهکار هستند، دیگر همه چیز خود به خود مشخص است. بسیار حیف و البته خیلی عجیب است که گیمر باشید و لذت تجربه Metal Gear Solid 3: Snake Eater را از خود دریغ نموده باشید که گناهی است بسی نابخشودنی مگر تحت عذری خاص! Metal Gear Solid 3: Snake Eater شاهکاری جاودان است که تا همیشه نام پرافتخار و با شکوهش بر پهنه عظیم دنیای بازی های رایانه ای حک شده و  بر بلندای عرصه اساطیر بازی های رایانه ای، سیطره گسترانیده است. بی شک خیلی شما عزیزان با من هم نظر هستید که Metal Gear Solid 3: Snake Eater برترین نسخه سری متال گیر (نسخه چهارم هم همین ارزش را داراست) و برترین عنوانی است که تاکنون توسط کمپانی KONAMI ساخته شده و در لیست ما از “برترین عناوین کمپانی KONAMI” با شایستگی تمام جایگاه نخست را به خود اختصاص می دهد.



برای زنده برای خاطره، مرده برای آرزو… | برترین عناوین کمپانی KONAMI اینجا کلیک کنید


لینک کوتاه مطلب : http://daniblog.ir/?p=5665

  • 48 views
  • ۱۴ام مهر ۱۳۹۶
  • گیم


ارسال نظر